Aeroklub Zbraslavice, o.s.

Aeroklub Zbraslavice, o.s.

Nabídka:
- vyhlídkové lety
- podmínky pro plachtaření, motorové létání a modelářský sport
- technické a společenské zázemí (hangáry, bazén, hřiště, restaurace a ubytování)

V důsledku místního zhoršení meteorologických podmínek, přistálo nouzově 31. října 1931 u Zbraslavic, na polích ke kopci Poupil, ve směru podél silnice na Radvančice dopravní letadlo Československých státních aerolinií typu Avia F.Vllb/3m v.č.2 poznávací značky OK-AFB.

V té době již představitelé ČSA ve spolupráci s Ministerstvem veřejných prací (MVP) intenzívně řešili otázku pomocných (nouzových) letišť na trase přes Českomoravskou vysočinu. Nabývala na aktuálnosti se zamýšleným rozšiřováním provozu do podzimních měsíců a s přípravou nočních letů. Mimo sezónu pomáhali s vyhledáváním plochy i piloti a konečný verdikt (po odporu Uhlířských Janovic) vydala počátkem roku 1932 pověřená komise - nabídka obecních a dílem soukromých pozemků u Zbraslavic, v místě U jelena je nejvhodnější.

Po delším vyjednávání o výši ceny nejprve pronájmu, posléze odkoupeni pozemků (v tehdejší ceně 2,80 Kč za 1 m2, vyřešení odklonu elektrického vedeni a po menších terénních úpravách mohlo být v létě 1933 letiště čerstvě oseto. Po zřízení centrálního vyznačujícího kruhu o průměru 30 metrů a zpevnění příjezdové cesty k budované správní budově v roce následujícím mohlo být letiště o výměře 2210 m2 zprovozněno. Schváleno bylo výnosem MVP č.j. 266 2488/6-75.337 ai34 a připuštěno k používání jako státní veřejné a pomocné letiště od počátku roku 1935. Dne 5. února 1935 proběhla kolaudace správní budovy s bytem správce (kterým byl jmenován Josef Chobot); spád plochy si vyžádal dodatečné odvodnění. Stavební firma Jar. Dajbych z Kutné Hory prováděla roku 1937 výstavbu typového hangáru pro letouny.

Dnes je Aeroklub Zbraslavice jedním z nejaktivnějších plachtařských klubů v České republice. Aeroklub Zbraslavice má dobrou pověst ve výcviku pilotů-plachtařů. Díky svému zázemí, vhodné poloze a skvělým termickým podmínkám je vyhledávaným plachtařským centrem. Pořádá první a nejobsazenější závod sezóny - AZ Cup (www.azcup.cz), byl také dvakrát pořadatelem mezinárodnícho sletu historických větroňů. Jeho členové, mezi kterými jsou i reprezentatni ČR, se účastní mnoha plachtařských soutěží, na kterých vždy vybojují skvělá umístění. Aeroklub Zbraslavice obsazuje dlouhodobě první nebo výjimečně druhé místo v Celostátní plachtařské soutěži (www.cpska.cz).

Aeroklub Zbraslavice je také provozovatelem mnoha letadel a vlastníkem letecké školy AZ-Air s oprávněním CZ/FTO-012. Provádí výcvik pilotů v rámci modulových výcviků PPL, MEP, CPL, FI, IR. Piloti ze Zbraslavic jsou vyhlášení a létají po celém světě u mnoha Aerolinií.

Zvlášť citlivý vztah k letecké technice a odbornost personálu dala vzniknout spolupráci s leteckým muzem VHÚ Kbely. Ve Zbraslavicích tak můžete vidět letuschopné exponáty ve skvělé kondici. Mezi nimi i poslední letuschopný exemplář výkonného větroně VSM-40 Démant, se kterým jako s jediným větroněm Československé konstrukce skončil Rudolf Měšťan na 3. místě na mistrovství světa v Lešně v roce 1958.

Pro veřejnost nabízí Aeroklub Zbraslavice vyhlídkové lety, a hlavně pro studenty a zájemce o létání možnost stát se na jeden víkend aeroklubákem v rámci akce "Pilotem na víkend". Obnovit slavnou tradici se pomalu daří i vyhlášenému Leteckému plesu, který se koná pravidelně první víkend v březnu.

Za dlouhodobý přínos leteckému sportu je Aeroklub Zbraslavice jako jeden z mála světových aeroklubů držitelem DIPLOME D´HONNEUR Mezinárodní federace leteckých sportů FAI.

Datum vložení: 4. 1. 2025 0:28
Datum poslední aktualizace: 9. 1. 2025 17:26
Autor: Správce Webu